Vores hjemmeside benytter sig af cookies for at optimere din oplevelse. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. - Læs mere - Jeg accepterer

Firmajulegaver
Vi vil gerne give dig en gave. Det er en bog om det, vi brænder allermest for.

„Den Generøse Tid“ er en bog om gavmildhed, generøsitet og omtanke.

I bogen giver en række kendte mennesker og fagfolk deres syn på julegaver til medarbejdere og gavens betydning. Også
GaveFabrikkens stifter og udviklingsdirektør Nikolai Kiim deler ud af sine personlige tanker om at give og modtage gaver.

Bogen er skrevet af journalist og tidl. studievært Rie Helmer Nielsen samt journalist og kommunikationsrådgiver
Christel Skousen Thrane.

JULEKURVEN LEVER OG HAR DET GODT

Livsstilsekspert Anne Glad om gaver i krisetider, hvad medarbejdergaver fortæller om både ledelse og virksomhed og hvilke typer mennesker, der giver hvilke firmajulegaver. Julegaver betyder rigtig meget for en virksomheds omdømme som arbejdsplads. Den reflekterer både virksomhedens strategi og ledelsens indsigtsfuldhed. Har ledelsen gjort sig umage - eller er gaven udtryk for en gammeldags holdning, manglende engagement eller ligefrem arrogance? Efterfølgende vil firmajulegaven blive genstand for en del samtale med omgangskredsen - både den særligt gode gave og det modsatte.

Gentagelse fremmer forståelsen
Livstilseksperten har en række gode råd til arbejdspladser, der giver firmajulegaver. Det første råd er, at være opmærksom på, hvor vigtig en del firmajulegaven kan være af virksomhedens kultur. Det kan for eksempel være rigtig positivt at medarbejderne får den samme kasse vin og to ænder år efter år. ”Gentagelsen går ganske enkelt hen og bliver tradition og kultur”, forklarer Anne Glad.

Strategi med firmajulegaver
Det kommer også helt an på den enkelte virksomhed, om det er bedst at give ting og oplevelser uden relation til arbejdspladsen eller bedre at identificere virksomheden via gaven. De store internationale virksomheder har brug for at have en klar strategi med deres firmajulegaver, uanset hvad det er, præcis som med alt andet de foretager sig. Mindre virksomheder kan lettere slippe af sted med mindre bevidsthed om signalværdien og en mere pragmatisk tilgang. Det vigtigste er, at medarbejderne bliver glade, - ”det er jo for fa´en jul!” ”Vi kan konstatere, at klassikere også inden for julegaver har kronede dage hver gang, det er krise. Julekurven lever og har det godt.” Anne Glad, livsstilsekspert...


Se ShopGaveFabrikkens store udvalg
ShopGaveFabrikken tilbyder et stort udvalg af flotte juleæsker i alle budgetter. Lækkerierne i vores populære juleæsker og gavekurve er særligt sammensat, så der er julestemning og overraskelser til alle.

Se vores store udvalg af juleæsker og gavekurve her.

Hent hele bogen her
Nisser fra helvede

“Jeg arbejdede på et tidspunkt i en lægepraksis, hvor vi i julegave fik en meget grim hjemmelavet hæklet nisse, der var lavet i det bofællesskab, hvor min chef boede. Temmelig skuffende julegave og i lang tid troede jeg faktisk, at det var en joke.”

Anonym medarbejder

Ramt kilometer forbi målgruppen

“I firmajulegave fik jeg en spand med body scrubs og en serie børster. For mig var gaven "so-so", men for den store andel af pensionsmodne mandlige bibliotekarer på arbejdspladsen, fornemmede man, at den var knapt så velvalgt.”

Anonym medarbejder

Blev rørt

“Jeg tror, min bedste firmajulegave var en skøn picnictaske. Ikke så meget på grund af gaven, men fordi jeg blev rørt over at få så fin en gave og med det fineste brev fra redaktøren, når jeg kun var freelancer.”

Anonym medarbejder

SELV DEN MINDSTE GAVE GØR MIG GLAD

9 spørgsmål om gaver og gavmildhed til entertaineren Chili Klaus.

Hvad er den bedste gave, du har fået?
For et par år siden fik jeg en professionel kafferister - jeg var fyr og flamme af glæde og er det stadig. Tænk sig - tørrede kaffebønner koster kun det halve af ristede og når man rister selv, smager de dobbelt så godt!

Hvad er den værste gave, du har fået?
Jeg har egentlig ikke fået en værste gave. En enkelt jul fik jeg ingen gave, fordi alle troede, at de andre havde købt en gave til mig. Det morede vi os meget over.

Hvad mener du om firmagaver?
En firmagave er en anden og måske mere kærlig måde end penge at sige tak for indsatsen på. Har giveren gjort sig lidt umage, - og det har intet med prisen at gøre! - bliver man ekstra glad.

Hvad er det værste, du har givet?
Jeg har prøvet at stå uden en gave - det var det værste.

Hvem giver du gaver og hvorfor?
Min familie og mine venner risikerer at få en gave, hvis anledningen er festlig nok.

Hvad betyder gaver for dig?
Selv den mindste gave gør mig glad - det får mig til at føle, at jeg er med i flokken ...

Hvad betyder det for dig at give?
Aner det ikke, men glæden hos modtager, især hvis det er børn, er herlig.

Hvad synes du om ”det er tanken, der tæller”?
Jamen det er det jo! Folk, der har overskud til at tænke udover egen næsetip, er som regel også behageligt selskab.

Hvad er gavmildhed for dig?
At give uden at forvente noget til gengæld.

Firmajulegaver, du vil blive husket for...
Gaver, der rammer rigtigt, skaber glade medarbejdere. 
Vi har derfor i eksklusivt samarbejde med nogle af Danmarks førende design brands samlet et unikt udvalg af firmajulegaver, så du kan give dine medarbejdere julegaver, der bliver værdsat og husket. Vi har noget for enhver smag hvadenten du er til det klassiske, trendy eller en spændende oplevelse.

Se vores ekslusive udvalg af firmajulegaver til enhver smag i alle prisklasser her.

Hent hele bogen her

VIL DU GIVE DINE MEDARBEJDERE VALGFRIHED?

Så giv dem frit valg med et af vores populære gavekort

GaveFabrikken har gjort det nemt for dig at få de brede smil frem hos medarbejderne, når de modtager årets firmajulegave. Med et gavekort kan modtageren frit vælge mellem et udvalg af vores største og flotteste firmajulegaver. Her er noget for enhver smag, uanset om man er til det klassiske, det praktiske, det trendy eller en spændende oplevelse.

Nemmere bliver det ikke at opfylde juleønskerne i år. Kontakt os på 70 70 20 27, hvis du vil vide mere om Julegavekortet eller om et af vores andre gavekort - du bestemmer budgettet, og vi står for alt det praktiske.

Læs mere om vores gavekortløsninger her.
Ordene tæller

“Det er kortet, der er det vigtigste. Ikke gaven. Det er mega nederen at få et julekort fra chefen, hvor der bare står hans eller hendes navn. Men det er optur at få et personligt kort ”

Anonym medarbejder

Mareridt i 600 stykker

“Jeg har læst om en, der havde fået et puslespil, der forestillede sig virksomhedens hovedkvarter i julegave.”

Anonym medarbejder

Sushi af and

“Jeg har en gang fået en 2.8 kg frossen and i firmajulegave. Fint nok, hvis ikke det var lige før en 10-timers nattevagt uden mulighed for at lægge dyret på frost. Tak for andesushi.”

Anonym medarbejder

GAVER VISER OVERSKUD

Missionen er klar: Ind med personlighed og omtanke og ud med ligegyldighed og pligtgaver. Stifter af GaveFabrikken, Nikolai Kiim, mener, at vi alle sammen bør gøre os mere umage, når det gælder gaver.

En gave giver mulighed for at udtrykke følelser og anerkendelse i relationer, hvor det ikke altid er lige let. Det kan være svært at udtrykke varme følelser for ansatte, som man også skal lede i det daglige. En god gave kan sige “Du er værdsat”, “Du har en skøn humor”, “Du er loyal” eller endda “Vi elsker dig”. I et arbejdsmarked, hvor følelserne ofte gemmes væk, er firmajulegaven en mulighed for at udtrykke netop det, som vi ikke altid får sagt til hinanden i en travl hverdag.

”Mere at give” er derfor mottoet hos GaveFabrikken, som Nikolai Kiim stiftede for godt 12 år siden. Og det er lige præcis hele tanken bag GaveFabrikken. Nikolai Kiim undrede sig over, at så mange virksomheder forærede gaver uden at gøre sig den ulejlighed at finde ud af, hvad deres medarbejdere reelt ville blive glade for, og hvad der var i virksomhedens ånd at give. ”Der manglede nogle eksperter, som tog udgangspunkt i den helt aktuelle situation for hver enkelt virksomhed. Og som kunne vejlede gavegiverne i, hvad der ville skabe god ånd og samhørighed i firmaet – og hvad der ville skabe lige det modsatte,” fortæller Nikolai Kiim. Han fik ideen, da han sad i sin selvbyggede husbåd i København og filosoferede over, hvorfor virksomheder giver gaver.

Det handler om relationer
Fra sin arbejdsplads i Valbys udgave af julemandens værksted har Nikolai Kiim et godt blik for, hvad trenden er inden for firmajulegaver. Han mener, at gaverne bliver mere personlige og målrettede i fremtiden. Uanset om det er samme gave til alle medarbejdere, eller om der kan vælges imellem et udvalg af flere gaver, så vil der være fokus på, at der skabes glæde og personlig værdi hos den enkelte gavemodtager. ”Desuden ser jeg en tendens til, at der bliver gjort mere ud af selve gaveuddelingen. Flere og flere afholder et lille fællesarrangement omkring begivenheden, som I mange virksomheder samtidig er med til at runde året af. Dette arrangement er igen med til at gøre gaven personlig og nærværende for den enkelte medarbejder...

Hent hele bogen her